Met bijna 5.000 medewerkers bouwt, beheert en exploiteert Albron foodconcepten voor bedrijven, ziekenhuizen, zorginstellingen en in dag- en verblijfsrecreatie. Gezond voedsel en welzijn van klanten en medewerkers zijn belangrijke pijlers onder de bedrijfsvoering van het in de Meern gevestigde bedrijf. Annemieke Kern, coördinator Sales Projects vertelt.
Het huidige bedrijf Albron vindt zijn oorsprong in 1889. In dat jaar opende Albron het eerste koffiehuis in Nederland. Arbeiders konden daar tegen lage prijzen in plaats van drank een voedzame maaltijd en koffie kopen. Annemieke: Het goed verzorgen van mensen zit dus echt in het dna van ons bedrijf. We verzorgen eten en drinken onder het dak van anderen en zijn daarmee een verlengstuk van de identiteit van onze opdrachtgevers. Voedsel is een verbindende factor en draagt bij aan het welbevinden van mensen: zowel fysiek als mentaal en sociaal. Het is een vitale brandstof voor mensen en organisaties.’
Albron ervaart dat ook opdrachtgevers steeds meer aandacht hebben voor vitaliteit en speelt daar in de volle breedte van zijn dienstverlening op in. Zo kiest Albron ervoor om de maaltijden op locatie altijd vers te bereiden, adviseert het bedrijf zijn opdrachtgevers een gevarieerd en gezond aanbod en stimuleert het bedrijf medewerkers en gasten om zoveel mogelijk de betere keuzes te maken. Annemieke: ‘In bedrijfskantines werken we bijvoorbeeld met storytelling en kunnen medewerkers via WhatsApp advies van een voedingsdeskundige krijgen. In de zorg zetten we in kleinschalige woonvoorzieningen kookdames in die samen met de bewoners koken. Op die manier wordt eten een sociale activiteit en wordt het makkelijker om voor verse, gezonde ingrediënten te kiezen.’
Voor de eigen medewerkers heeft Albron een vitaliteitprogramma genaamd ‘Het lekker blijven werken menu’. Het programma bestaat uit drie thema’s: leuker, beter en gezonder en biedt medewerkers legio keuzes uit opleidingen, mentale begeleiding en sportmogelijkheden. Annemieke: ‘Het is een mooi programma dat erop gericht is om ons – als medewerkers – alle kennis, vaardigheden, middelen en energie mee te geven om ons werk goed en vooral ook met plezier te kunnen (blijven) doen. Daarbij is er ook oog voor de balans tussen werk en privé. Voor Albron is dat vanzelfsprekend: het is immers in beider belang dat je als werknemer goed in je vel zit, zowel op werk als privé, en dat je het werk doet dat bij je past.’
Precies daarom koos Annemieke ervoor om een vacature voor een sales coördinator in haar team uit te zetten bij 7Beaufort. Annemieke: ‘Voordat ik bij Albron in dienst trad, heb ik, als eventmanager bij verschillende bedrijven, regelmatig contact gehad met 7Beaufort. Ik heb toen ervaren dat 7Beaufort zorgvuldig en doeltreffend is in het matchen van kandidaten en bedrijven. Ze begrijpen welke selectiecriteria en welke competenties belangrijk zijn en ze voelen goed aan welke persoonlijkheden het beste bij de bedrijfscultuur passen. Nu ik aan de andere kant van de tafel zit, wordt die ervaring opnieuw bevestigd. We hebben via 7Beaufort een nieuwe, enthousiaste collega gevonden die prima bij ons past.’